loader image
employer-branding

Employer branding; Een (nog te) vies woord in het onderwijs. En dat is ontzettend jammer. Krapte op de arbeidsmarkt in het onderwijs is nu eenmaal een feit. Juist daar biedt een goede employer branding (niet te verwarren met arbeidscommunicatie) een oplossing. De realiteit is echter nog steeds “Onbekend maakt onbemind”. Employer branding is namelijk een indirect doel dus ook als je geen vacatures hebt kan (en moet) je hieraan werken.

Volgens een employer brand onderzoek (2018) van Randstad geeft 50% van de kandidaten aan niet te willen werken voor een bedrijf met een zwak imago. Dat bedrijf met een zwak imago kan net zo goed jouw school zijn met een zwak imago. Natuurlijk hebben jullie een website. Uiteraard staan daar de kernwaarden op, of de missie en visie. Misschien zelfs wel allebei. Maar wat onderscheid deze school nu van al die anderen? Waarom zou ik bij jullie moeten solliciteren en niet bij een andere school? Zeker om de aankomende talenten (Generatie Z) aan je te kunnen binden zul je op een andere manier moeten gaan praten met je potentieel nieuwe werknemers.

Employer branding gaat veel verder dan het hebben van een website of het gebruikmaken van Social Media. Het wordt vooral als ver-van-mijn-bed beschouwd en soms zelfs als een beetje vies (marketing op scholen!?), maar scholen zullen er niet (helemaal) aan ontkomen om kernwaarden, missie, visie en maatschappelijke (regionale) bijdragen te gaan marketen. Potentiële werknemers en ouders van kinderen weten heel goed wat jullie doen. Ze willen alleen overtuigd worden om bij jou te komen (werken).

Wil je graag weten wat employer branding voor jullie kunnen betekenen? Of wil je meer weten over onze unieke aanpak op het gebied van employer branding? Wij plannen heel graag een gratis adviesgesprek met jullie in. Zowel op 1,5 meter als via een digitale meeting staan we je graag te woord.